Horecaschaap

Nieuws

Het Team

De DGA (Directeur groot aandeelhouder)

Er ontstaat momenteel veel verwarring of de DGA ook gebruik kan/mag maken van de BBZ of het noodloket. Vooralsnog zijn de regels hieromtrent niet duidelijk. Het noodloket is nog niet open en de BBZ is in veel gemeenten voorbestemd voor de ZZP’er. Ons advies is om de site van de gemeente te raadplegen en de aanvraag van de BBZ in gang te zetten aangezien elke gemeente zijn eigen procedures en voorwaarden hanteert.
Indien er meer duidelijkheid is of de DGA ook in aanmerking komt voor tegemoetkomingen zullen wij dit vermelden

De DGA kan wel gebruik maken van de TOZO (Tijdelijk overbrugging zelfstandige ondernemers). Dit is een tijdelijke lening tegen aantrekkelijke voorwaarden. Deze dient echter wel terugbetaald te worden

BBZ (Bijstand voor Zelfstandigen):

Steeds meer gemeenten hebben de BBZ regeling weer online gezet. U kunt als zzp’er een aanvraag doen voor een tegemoetkoming. Aangezien elke gemeente vooralsnog zijn eigen procedure hanteert is er geen voorbeeld te publiceren. Ons advies is dan ook om naar de gemeente website te gaan en de aanvraag in te vullen. Heeft u over bepaalde onderwerpen twijfels over het te geven antwoord, neemt u dan contact met ons op.

Noodloket:

Momenteel wordt de invulling vanuit het noodloket nog besproken maar er zijn wel enkele voorwaarden bekend. Wat nu bekend is op een rijtje

  • Het noodloket wordt toegankelijk voor bedrijven die door de overheidsmaatregelen geen werkzaamheden meer kunnen verrichten. Een belangrijk punt hierin is de 1,5 meter afstandseis.
  • Het noodloket wordt alleen toegankelijk voor ondernemer met een fysieke inrichting (pand). De regeling wordt ingezet om de vaste lasten zo veel mogelijk te kunnen drukken
  • Het is niet noodzakelijk om de tegemoetkoming ook daadwerkelijk aan de vaste lasten uit te geven. De manier waarop het geld ingezet wordt staat de ondernemer vrij
  • De € 4.000 is een eenmalig bedrag en zal dus niet maandelijks gelden

Evenementen:

Alle evenementen worden afgelast tot 1 juni ook degene met minder dan 100 personen. Dat geldt ook voor publieke locaties zoals musea, concertzalen, theaters, sportclubs en sportwedstrijden.
Hoe organisaties en bedrijven invulling geven aan dat besluit, kunt u aan hen vragen. Neem contact op met de betreffende organisatie. Ook uw gemeente of veiligheidsregio geeft hier mogelijk informatie over.”

Vragen omtrent eventuele vergoedingen voor het niet doorgaan van het evenement kunnen gesteld worden aan de afnemer (reisbranche) en/of uw verzekering.

Uitstel van betaling voor belastingen

Momenteel zijn wij bezig om voor onze ondernemers uitstel van betaling voor belasting  aan te vragen. U wordt hierover geïnformeerd als wij de uitstel hebben aangevraagd. De uitstel geldt voor alle reeds opgelegde aanslagen en de aanslagen die de komende 3 maanden opgelegd zullen worden. Wilt u alsnog uitstel aanvragen dan kan dat uiteraard. Wij zullen deze dan voor u aanvragen. Enkele antwoorden op een rij:

  • Waarvoor geldt de uitstelregeling?
    Alle lopende, reeds opgelegde, aanslagen. Voor de aanslagen van de komende drie maanden  zal de belastingdienst echter geen verzuimboetes of rente berekenen. Deze worden onder de regeling vooralsnog meegenomen
  • Hoezo toekomstige aanslagen?
    De uitstelregeling helpt u met de cashflow maar ontslaat u niet van het indienen van aangiften. Wij zullen de aangiften loonheffingen, omzetbelasting en vennootschapsbelasting dan ook blijven indienen. U hoeft ze echter nog niet te betalen
  • Wordt er rente berekend?
    Ja. Maar alleen een fictieve rente. Deze is voor de komende periode gesteld op 0,01%
  • Wat gebeurt er na 3 maanden?
    De regeling kan voort gezet worden voor 3 maanden maar in principe dient er na 3 maanden een betalingsregeling getroffen te worden met de belastingdienst om de achterstallige belastingen terug te betalen. De uitwerking hiervan is nu nog niet bekend maar zal zeker opgepakt worden

Terug naar overzicht
Naar boven
© 2021 Horeca Schaap | Webdesign by FishtankMedia.nl